Epizoda #5: Folna kislina

V peti epizodi se Monika Šetinc pogovarja z mag. Stankom Pušenjakom, dr. med. na temo folne kisline.

Citat

Folna kislina ni čudežno zdravilo in ne prepreči vseh napak v zaraščanju nevralne cevi.

Mag. Stanko Pušenjak, dr.med.

Uvodnik

V kolikor si bila noseča v zadnjih 10 letih, si sigurno že slišala za folno kislino. Zelo verjetno je, da vam jo je vaša ginekologinja predpisala. Zadnja leta pridobiva na pomenu predvsem zaradi svoje preventivne vloge.

Folna kislina je vitamin skupine B. Telo je samo ne more sintetizirati, zato jo mora dobiti s hrano. Ker se v telesu ne nalaga, jo je treba vnašati vsak dan. Folna kislina (imenovana tudi vitamin B9 in folacin) in folat (oblika, prisotna v naravi) sta vodotopni obliki vitamina B9.

Ime izhaja iz latinske besede folium, kar pomeni list. Listnata zelenjava je tudi glavni vir folne kisline v prehrani. Večje količine se med drugim nahajajo tudi v cvetači, fižolu, grahu, repi, sončničnih semenih in sadju (banane, jagode, grenivke, maline, pomaranče). Veliko ga vsebujejo še jetra in kvas.

Dokazano je bilo, da dodajanje folne kisline pred zanositvijo in med nosečnostjo zmanjša možnost okvare novorojenih otrok, predvsem napake zaradi nepravilnega zapiranja živčne cevi (Spina bifida). Zato se 4 mesece pred nosečnostjo in med prvim tromesečjem nosečnosti priporoča dodajanje 400 mikrogramov folne kisline. Pozor – folne kisline lahko z dodatki vnesete tudi preveč. Zato bodite previdni, da je ne vnesete več kot 1000 mikrogramov (oziroma 1 miligram) na dan, razen če vam vaš zdravnik to predpiše.

Gost

Stanko Pušenjak

Mag. Stanko Pušenjak, dr.med. je vodilni strokovnjak za perinatalno medicino v Sloveniji, moderator foruma ABC Ginekologije in porodništva na portalu med.over.net.

Transkript podcasta

Monika: Zakaj se danes še vedno evforično priporoča jemanje folne kisline, če nam znanost in stroka pravita precej natančno, zakaj in do kdaj je jemanje uporabno?

Stanko: Ja. Odgovora zakaj, ne vem. Dejstvo je, da današnje nosečnice oz. ženske, ki načrtujejo nosečnost, želijo vse predvideti. Imeti vse pod nadzorom. In tudi med seboj komunicirajo v tem smislu. In seveda temu gre na roko tudi farmacija in ponudi cel kup nekih pripravkov, ki so “oh in sploh”. S takimi in drugačnimi vitamini in minerali. Saj veste, to je na meji že skoraj z lepotno industrijo. To vse gre nekako skupaj. Tudi nosečnost sama, “…kako bi bila noseča, pa se ne bi spremenila, da bi ostala lepa mlada in ista, kot sem bila prej, otroka bi pa vseeno imela…”

Ampak, če se usmeriva nazaj v folno kislino. Torej za folno kislino je bilo jasno dokazano, da ima definirane učinke na zmanjševanje nepravilnosti v razvoju ploda. folna kislina ni čudežno zdravilo in ne prepreči vseh napak v zaraščanju nevralne cevi.

Monika: Se pravi ni ekskluzivni.

Stanko: Je ekskluziven, ampak ima 3/4 učinek in predvsem statistično, tudi to informacijo pozabimo povedati. Kajti ženska se dostikrat, so noseče, ne vem, devet tednov in ugotovijo kasno, da so zanosile, potem preberejo, da bi morale jemati folno kislino in pri tem je urnebes, ker ni jemala folne kisline, in kaj sem zdaj jaz naredila svojemu otroku. Pri čemer pač spregleda statistiko verjetnosti, da se to zgodi povprečni ženski, ki ne ve nič za folno kislino in nima pojma o tem, da to obstaja in se ne hrani pravilno po vseh principih pravilne prehrane nosečnice.

Ta statistika je pa zelo nenavadna, namreč napaka nevralne cevi, nezaraščene se v britanski populaciji, ki je že apriori manj folne kisline v prehrani, pojavlja enkrat na tisoč nosečnosti. V mediteranski populaciji pa v ekvatorski pa enkrat na dva tisoč nosečnosti.

Torej, kakšna verjetnost je, da bo ženska, ki ne ve nič o folni kislini, imela plod, oz. otroka, pač te stvari odkrivamo že v maternici, z nepopolno zaraščeno nevralno cevjo, je ena na dva tisoč. Torej ima zelo malo, če sploh kakšen je razlog, da se za nazaj vznemirja, ker je pozabila, ali ni vedla, ker ni jemala folne kisline. Za naprej nekomu, ki načrtuje nosečnost, mu priporočamo folno kislino.

Monika: Se pravi, da lahko rečemo, da so proizvajalci in prodajalci…

Stanko: Zelo marketinško zapakirali, malo pretiravamo s tem poudarjanjem folne kisline. Seveda, so pa tudi dodatni razlogi za to. Na primer, danes mnoge ženske jemljejo kontracepcijske tabletke.

Predno si zaželijo zanositi, tam je pa bi bilo dokazano, da na nek način dolgotrajna uporaba kontracepcijskih tablet zniža povprečno raven folne kisline v eritrocitih, to so rdeče krvničke in se iz tega sklepa, da je na splošno celotna zaloga folne kisline pri dolgotrajnih uporabnica kontracepcijskih tablet, nižja.

To je tudi eden od posrednih razlogov, zakaj se ženskam po prenehanju kontracepcije priporoča, da zanosi šele čez tri mesece, čeprav bo imela ovulacijo in bi lahko zanosila, ampak, če hoče res izkoristi ves vpliv, ki ga ima na zdravje ploda in izločiti vsakršno možnost, vsaj vse tiste možnosti, ki so, da bo zaradi tega rodila, ali pa nosila plod z nepopolno zaraščeno cevjo, da odloži zanositev za tiste tri mesece po prenehanju s kontracepcijskimi tabletami in v tem času, seveda jemlje folno kislino.

Monika: No prej ste že omenili, da v Veliki Britaniji je v prehrani manj folne kisline oziroma folatov, predvidevam, da je to odgovor na drugo vprašanje in sicer, ali lahko dobimo dovolj folatov iz zelenjave?

Stanko: Kot sem rekel, to je težko izmeriti, ampak, da lahko se dobi dovolj folatov iz prehrane, samo je treba se res temu posvetiti in svežo listnato zelenjavo v zadostnih količinah. In vendarle pri današnjem sodobnem življenje, to ni tako lahko.

Ker je veliko hrane na nek način industrijsko pridelane, toplotno obdelane, sterilizirane, na tak ali drug način in vse to vpliva tudi potem na vsebnost naravnih vitaminov. Tudi v raznih steklenjakih pridelana zelenjava, nima enake vsebnosti vseh teh vitaminov in snovi, kot na zraku, na zemlji rastoča zelenjava in stanje in tako naprej. In v današnjem času res ločit, kaj je bio, kaj ni bio, kaj ima samo nalepko, pa dejansko to ni. Je zelo težko. Je zelo zamudno in negotovo.

Ja, je pa res, da je treba res ogromno zelenjave, če hočemo (živeti zdravo). Temu se moraš se moraš res posvetiti. Veliko enostavneje je pojesti tabletko nekega pripravka, ki vsebuje pač definirano količino folne kisline in jo lahko na koncu delovnika, ko si že ves utrujen in se nimaš časa poglabljati v to, kaj imaš v hladilniku in kaj ne, pač pogoltneš skupi z enim jabolkom, ki je zraslo na neki farmi.

Ti je podcast všeč? Naredi nam uslugo in podaj svoje mnenje in oceno na Apple podcastih. Uporabljaš kaj drugega? Potem mi piši na monika@kunapipi.si in povej, kaj ti je na podcastu Kunapipi najbolj všeč. 🙂

Monika: Če se že odločimo za jemanje folne kisline, kateri pripravek priporočate in zakaj.

Stanko: Jaz pripravkov s komercialnimi, nalašč ne imenujem, ker je na tem področju velika konkurenca in vsak poudarja neke prednosti svojega pripravka. Ampak na splošno bi priporočal, da ženska, ki želi jemati folno kislino iz prej, navedenih razlogov, da priskrbi pripravek, ki vsebuje poleg običajne folne kisline, še vsaj en del iz aktivirane folne kisline. kot je na primer metafolin in so še nekatere druge oblike te aktivirane folne kisline, ki je direktno uporabna, oz. jo telo direktno uporabi v procesu celičnega razvoja in ne potrebuje predhodno encimske pretvorbe v aktivno obliko.

 Stanko Pušenjak Folna kislina
Folna kislina

Zakaj? Tam kjer se razvije napaka pri plodu, tam je večinoma problem ta encim, ki pretvori folno kislino v aktiviran folno kislino. Tu gre verjetno za genetiko ali pa za kakšno drugo naključje v biokemiji. In dejansko ne gre za pomanjkanje folne kisline, ampak gre za pomanjkanje aktiviranja oblike folne kisline, ker ta pretvornik manjka ali pa ga je premalo. Zato pač poleg navadne folne kisline, priporočam še aktivirano obliko. To je večinoma v teh pripravkih že kar zmešano v nekem razmerju, ki je optimalna in to podpira.

Monika: Se pravi obstajajo različni pripravki.

Stanko: Tako, obstajajo različni pripravki, to se ženska pozanima pri farmacevtu v lekarni in ji bodo svetovali. Mogoče bo kdo priporočil en pripravek pred drugim. Cena tu ni pomembna, lahko je tu najcenejši pripravek, ker ime ne igra vloge. Tukaj je farmacevtska industrija naredila korak naprej in se mi zdi, da je dobro, da ženske to vedo.

Monika: Jaz se vam res zahvaljujem za vaš čas.

Stanko: Hvala tudi vam.

Monika: Vam dragim poslušalkam pa hvala za vašo pozornost. Ponovno vas vabim k poslušanju naslednjo sredo.

Dodatna literatura


Vaše mnenje nam je pomembno:

Pustite komentar spodaj (lahko je popolnoma anonimen!) in nam povejte ali se strinjate ali ne s povedanim v podcastu in ali imate na to temo svojo izkušnjo!


Ne spreglejte tudi:

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja